「創意」最無創意

2010/10/23 18:48:18 網誌分類: 教育
23 Oct

    創意,近年來似乎成為香港熱門名詞,出現率奇高。

    可這個詞在十多年前,幾乎無人問津。

{#images.jpg}

    現在,連政府中人也帶頭講甚麼創意工業的說。其實是香港工商界看著人家日本動漫勢頭強勁,其文化侵入全世界,連鬼佬們都定期舉辦COSPLAY活動,Pokemon在歐美也賣個滿堂紅,所以開始眼紅。

    換在我小時候,多看兩集卡通片,已經可以給出大人們借口,話我地小朋友無心向學,大時乞食。

    現在呢?是政府走來鼓勵後生一輩學創意,搞創新工業,直頭世界變。

    上星期,幾個學生來見我,請教做學術報告的事。我話,搞唔掂就跟人家的論文,自己出外找些例子和數據,好好地證實一下,聊勝於無。

    學生答話:「咁樣跟人,會唔會好似無乜自己見地?」我心想,就係你地根本無見地,我先咁樣教你地,用最傳統的方法,確保最基本的分數。

    好多學生已被「創意」二字洗腦,唔知係陷阱。

    其實,在市場學界,推出新產品,成功率偏低,即九死一生,已是人所共知的事實。換句話講,就係凡是沾著「創意」、「創新」的任何產品,失敗率一般都在80-90%以上。既然這已是既定事實,政府向後生一輩硬銷「創意」,其實等同叫人送死無異。

{#images.jpg}

*香港人學搞創意工業,拍攝阿童木立體電影,虧損數以億計。

    想深一層,人地日本動漫及遊戲產業,從沒有以「創意」和「創新」自居,只是日本人覺得甚麼有趣,就搬出來嘗試,然後有甚麼元素必定成功,就納為方程式,配合新元素推出。整個動漫遊戲界,就這樣子運行三四十年,變成一個有強大堅穩基礎的文化事業。日本人動畫遊戲產業賴以成功的,不只是創新元素,而是一大堆傳統方程式。

    舉個例,幪面超人方程式,是以昆蟲面具隱藏身份之英雄,背著悲哀的身世,與惡黨戰鬥。其進化方程式,則是與其他同樣擁有悲哀命運的英雄戰鬥。其市場定位,主要對象為青少年男孩。

    第二例,魔女方程式,從最早期的鏡子魔女,經過小忌廉紅極一時,到不久前小魔女Doremi,魔女一般可以進行超華麗之變身,變身後別人認不出真身,同時因為身份不能公開,令魔女的戀愛好事多磨。其市場定位,是少年女孩。

{#images.jpg}

*小忌廉以不同美術形式在媒體中出現。

    第三例,戰隊方程式,幪面戰士人數基本五位,他們以團隊作戰,對付惡黨。故事強調愛、友情、覊絆、信任、努力等核心價值。最初隊員之間一定會有牙齒印,但在戰鬥中加深了解,在強大敵人下終能以默契取勝。對象為兒童,教育性強,有人稱之為教育番組。

    香港人只管眼細別人的成就,看到日本動漫華麗外表,卻不知人家背後有無數必勝方程式之精心計算。

*不少廣告商抄襲戰隊概念宣傳產品,卻對戰隊所代表的核心價值視而不見。

    其實,任何媒體作品,成功要素必定為七成舊橋三成新鮮,甚至想要穩勝,應把舊橋提高到九成份量,只留一成創新。這才是文化工業致勝要素。正所謂橋唔怕舊,最緊要受,就是這個道理。當然,那一成創新也十分重要。創新的元素,如果證實成功,就會被產業沿用,升級為方程式大量生產,成為一種不斷重用的必勝舊橋。

    試想想,周星馳電影表面鑊鑊新鮮鑊鑊金,但骨子裡的無厘頭搞笑法,卻從沒改變,是舊橋,只有舊橋的無限演化,才是絕對。

{#images.jpg}

*周星馳電影好有創意?不是啊!靠一套無厘頭方程式就足以瘋魔世界。

    另外,文化工業致勝重點也不是求新,而是求產業配套結合。日本動漫遊戲產業,英語縮略詞為AGC,即Anime、Game、Comics三產業緊扣結合。查實更不只如此,背後還有聲優、藝能、玩具、Cosplay等產業配合,環環緊扣,做成exponential式增長效應,才能成為強大產業。

    任何一個動漫或遊戲作品,必然跨媒體亮相。

    舊老闆經常要求我,要我設計一個像Hello Kitty一樣可以賺翻天的可愛漫畫角色。我話是痴人說夢。Hello Kitty歷久常新,其無口設計固然是一絕,但更重要是她背後有一隊強大的SANRIO經理人團隊。這團隊到處告人侵權,卻又容許Hello Kitty以無孔不入的方式進入世界上各種女孩經常使用的媒體,包括雜誌、玩具、電玩、Video,但別忘記還有鑽飾、毛巾、水泡、間尺、擦膠、食玩、錢袋、玩偶、信紙、電郵信箱、麥當勞玩具、日本旅遊紀念品,外加Hello Kitty Land和不同的Kitty展覽。

{#images.jpg}

*替招牌角色換上骨頭衫,傳統中國文化業者做不到,心中太多框框是也!

    我舊老闆只有區區一本兒童快報可以讓新人物亮相,實力比為蚊與巨熊之相比。唔好話我地做細既無想頭,先問問做阿頭既,到底有沒有看清世界形勢,同人地成功背後的真正原因。

    當人家在用無數舊橋賺我們外匯時,唔好繼續喊那個白痴的「創意」口號。香港講左十幾年「創意」,港人的「創意」水平還停在幼稚園階段,就係因為講黎講去都淨係識得「創意」兩個字,對「文化」不求甚解之故。

    唔好再講「創意」,呢兩個字係用到濫、最最最缺乏「創意」的名詞!

 

回應 (8)
我要發表
彭彭
彭彭 2010/10/24 21:16:31 回覆

麥嘜成功謝立文的角色緊要D。

一隻豬,無咩特別,人人都畫得出。

一隻可以抓住大家現實生活同兒時感觸的豬,就無咩人學得到。

另外,相信麥嘜背後的營銷Team裡,應該有一兩位高人。

天佑你都幾執著,不過執著先有偈傾,唔駛閃既。

indy

2010/10/24 20:41:56 回覆

麥嘜的成功, 我覺得是 團隊精神, 互相尊重 的結果.

這些公仔, 如你所說, 隨時揾到 中學生畫 另一個version.

但係 那一team 人, 尊重 麥小姐.

而且, 任何 主角, 都灌輸了 原作者的思緒. 換了他人, 就是另一個角式.

中華英雄 便是了.

 

沒有長期 有關工作, 和對市場的觸覺. 想變一個 宮騎駿............ !?

hmmmmmm ~~~~~~~~~~~

 

萬樣事, 總有一個開始.  政府可以做的, 是一個 生境.

 

哎呀 !   我又執着喇. sorry sorry.

閃lu.

彭彭
彭彭 2010/10/24 20:14:16 回覆

抄個公仔唔駛抄足嫁,攞佢個精神造成另一個公仔就得。

邊有得告嫁?

而且,我都唔見有邊個有咁勁既大作出到黎,值得人地去抄。

好多所謂創作,塞俾人都無人要,只是孤芳自賞而已。

如果有話邊個華人有咁既本領,出到一套令人拍案叫絕的漫畫,我心中只有陳某的火鳯燎原,但人家都係改三國,唔係全新人物。

麥嘜都係異數,但人家都識得營銷,唔係一味匿係一兩份報紙裡面reproduce自己,而係識得跨媒體經營,出書、見報、做精品。

如果無一隊有相當實力的營銷部隊,靠一兩個character設計成功,都係無用。

indy

2010/10/24 12:24:35 回覆

//如果佢地筆下的公仔有質素,轉個頭就俾人家偷去橋,以新版權大量複制。//

呢樣, 就係 政府可以做, 亦應該做的事. 否則, 就永無 創作產業.

記得有個傳聞, 曾幾何時, 海峽同胞 有個機構, 替他們的廠商處理訴訟. 因為那個時期, 是繼日本後, 抄電腦硬件設計的時期.

不過, 香港人不太尊重創作. 市場如此, 又可以 講咩呢 ? 唉 !

彭彭
彭彭 2010/10/24 09:28:57 回覆

天佑:

只會發白日夢靠「創新」的小朋友,不用給援助。

因為只會係浪費公帑。

如果佢地筆下的公仔有質素,轉個頭就俾人家偷去橋,以新版權大量複制。

如果佢地筆下的公仔無料,送俾人都無人要。

佢地無一個產業連鎖去保護,出到個天才都無用,何況天才根本萬中無一。

華特迪士尼初初畫的公仔唔係米奇,而係一個俾人盜用左版權既公仔。

呢個公仔現在並無流傳於世。

indy

彭彭
彭彭 2010/10/24 09:23:30 回覆

冬姐講得幾岩,除了個設計有一定內涵之外,洗腦式宣傳是另一要素。

唸下個M字叔叔個樣點,但日日用廣告去洗,大家一樣幫襯。

跨媒體式去洗,令好多人用,都係谷形象重點。

有人以為靠創意可以發達,其實好天真,尤其在今日信息氾濫既世界。隻韓國版中國娃娃都紅過,依家去左邊?

原因值得大家唸下。

indy

2010/10/23 22:44:26 回覆

有咖. 

他的眼光, 他的眼光 .... 未沿襲 香港對鬼 的態度, 變出來囉.

之後   我和殭片 I, 又再演變, 又係對生死的無奈, 但係又有點 希望.

 

不過, 後以無繼.  或者想加入日本文化啩.  變咗超人變身. 魔女上身, 打怪獸.

 

還有  金庸大俠, 牛仔佬豆.  麥嘜呢 ?  老夫子都可以 返生.

 

創新, 始終係由 揾唔到工, 又諸多白日夢 的人開始嘅. 當然要有 願意接受 新事物 的銷費者 啦.

所以 近來 有人提到, 要讓 搞創作 的人, 有兩餐飯仔食先得.

希望政府 諗到方法, 幫幫 喜歡 發白日夢, 又唔識 追數 的 朋友啦.

呢個 唔知算唔算 白日夢 呢 ?

 

後生一代, 太喜歡 把創意 和 日本式動畫 扯上關係. 又點可以 嬴到 日本 呢 ? 

立 冬
立 冬 2010/10/23 21:17:00 回覆

我完全不覺得 Hello Kitty 有幾得意囉。不過當一樣物品以洗腦式的宣傳攻勢入侵你的生活時,那樣東西就會變成一種潮流,成功了便是有<創意>囉。+1

user

最新回應

我們是否需要用謊言去打擊說謊嘅敵人,難道

現時香港情況,正是全面學習中國文革時期的惡行,口口聲聲要民主,其實係自我民主,不需守法,大話連篇,候德健說得不錯:我們是否需要用謊言去打擊說謊嘅敵人,難道事實是不足夠?

泛民也不是好東西,它是常用謊言手段的傢伙!

萬大有商量
萬大有商量 2019/06/20

年青真是好 充滿活力

彭彭
彭彭 2019/06/19
@我係你舊生...

感謝同學... 等候下一個風和日麗的自由寫作時代來臨吧(完全不知何時)... 現在是寸步難行...